Lighting

Een Lovegrove portret gedeconstrueerd - deel 3

Dit is het derde en laatste deel in een reeks gastberichten van mijn goede vriend en licht-tovenaar Damien Lovegrove, waarin hij een reeks van zijn favoriete foto’s 'deconstrueert'. Als je deze posts inspirerend vindt, meld je dan zeker aan voor de tweedelige, live online lezing ‘Lovegrove Portraits Deconstructed, part III & IV’ die doorgaat op 26 en 28 januari, telkens van 20 tot 22u. Daar krijg je namelijk nog veel meer van dit fraais te zien en te horen. Tot 21 januari bespaar je maar liefst 40 procent op de ticket-prijs en je krijgt nadien ook een opname om de sessies later opnieuw te bekijken zo vaak je wilt. Dus zelfs als je niet live kan kijken, loont het nog altijd de moeite om je in te schrijven. Hieronder vertelt Damien je zelf wat je mag verwachten!

 
 

Damien in het Wilde Westen

Yesenia-Wild-West-2018-163.jpg

Ik heb deze opname gemaakt met een 250 mm-telelens op f/4 in de hete woestijnwildernis nabij Paige in de VS. Ik verlichtte Yesenia van rechts met een Godox AD600 uitgerust met een reflector van 18 cm. Het deed me plezier om vast te stellen dat de flitser zelfs op een afstand van 100 meter nog aan te sturen was met de zender. Ik plaatste een walkietalkie op de grond achter de rots waar Yesenia staat, zodat ik vanuit mijn camerapositie aanwijzingen kon geven.

Wild West 2017-156.jpg

Ik gebruikte dezelfde Godox AD600 met een 18 cm reflector voor deze opname van Claire in Monument Valley. In beide opnamen heb ik de flitser recht tegenover de zon geplaatst en op vol vermogen gebruikt. Ik vind het geweldig hoe f/4 de achtergrond prachtig onscherp weergeeft, maar toch de verhaallijn van deze 'follow me'-opname ondersteunt.

Damien gebruikt de laatste jaren ook hoofdzakelijk zijn GFX 50S, dus als je interesse hebt in dat systeem, heb je nog een extra reden om te kijken!

Een Lovegrove portret gedeconstrueerd - deel 2

Dit is het tweede deel in een driedelige reeks gastberichten van mijn goede vriend en licht-tovenaar Damien Lovegrove, waarin hij een reeks van zijn favoriete foto’s 'deconstrueert'. Als je deze posts inspirerend vindt, meld je dan zeker aan voor de tweedelige, live online lezing ‘Lovegrove Portraits Deconstructed, part III & IV’ die doorgaat op 26 en 28 januari, telkens van 20 tot 22u. Daar krijg je namelijk nog veel meer van dit fraais te zien en te horen. Tot 21 januari bespaar je maar liefst 40 procent op de ticket-prijs en je krijgt nadien ook een opname om de sessies later opnieuw te bekijken zo vaak je wilt. Dus zelfs als je niet live kan kijken, loont het nog altijd de moeite om je in te schrijven.

Wanneer je je licht niet kan verbergen: de dubbele belichtingstechniek

Martina op een interessante locatie, ongeveer een uur rijden van Rome. Damien maakte dit tijdens zijn roadtrip in 2020 tussen twee lockdowns door.

Soms heb ik moeite om de flitser te krijgen waar ik hem wil, zonder dat hij in beeld komt, dus gebruik ik een dubbele belichting, niet in de camera maar achteraf. Ik gebruik sowieso altijd een statief voor mijn camera, dus deze techniek is voor mij een fluitje van een cent. Ik plaats het licht waar het moet zijn en leg mijn moment vast. Zodra ik de energie en de pose heb die ik nodig heb, maak ik het shot. Zonder de camera te bewegen, verwijder ik het licht uit de scène en maak ik een tweede shot zonder flitser, met dezelfde belichtingsinstellingen. Ik combineer beide dan in de nabewerking via een laagmaskers in Photoshop. Easy! Het speciale accessoire dat je in beeld ziet is iets wat ik zelf ontworpen heb: de Scatterflash lichtomvormer waar ik het ook al in de vorige blogpost over had.

Urbex met Martina

Martina day2-006-Edit-2-4.jpg

Deze opname van Martina, gemaakt in een verlaten suikerfabriek in Italië, maakte ook gebruik van deze dubbele belichtingstechniek. Deze keer heb ik echter de krachtigere Godox AD1200 pro (NVDR: hier kan je de AD1200 Pro in actie zien in Brussel) en een 70 cm softbox met een grid gebruikt. Toen ik eenmaal de eigenlijke foto had, maakte ik er nog een tweede zonder flitser en combineerde ik ze.

Je zult merken dat de zon uit een andere richting komt dan mijn zaklamp en dat is nogal opzettelijk. Ik was niet van plan om deze opname er realistisch uit te laten zien. Het is een gestileerd, modieus shot geïnspireerd op de covers van muziekalbums uit de jaren 70.

Een Lovegrove portret gedeconstrueerd

Dit is de eerste in een reeks van drie gastberichten van mijn goede vriend en licht-tovenaar Damien Lovegrove, waarin hij een reeks van zijn favoriete foto’s 'deconstrueert'. Als je bijna vier uur aan compositie-, pose- en lichttips en technieken als deze wilt horen én zien, meld je dan aan voor de tweedelige, inspirerende live online lezing ‘Lovegrove Portraits Deconstructed, part III & IV’ die doorgaat op 26 en 28 januari, telkens van 20 tot 22u (inclusief opname om later te herbekijken zo vaak je wil). Tot 21 januari bespaar je maar liefst 40 procent op de ticket-prijs.

Werken met een centrale compositie

Amelia-020-4.jpg

Vorig jaar maakte ik deze eenvoudige foto van Amelia in Zwitserland tussen twee lockdowns door. Ik koos voor een zeer centrale compositie toen ik mijn statief neerpootte. Ik had mijn twijfels over het stukje zonlicht op de vloer, maar ik wilde echt dat het dichtgetimmerde raam en de licht hellende kasseien prominent aanwezig waren.

Ik plaatste daarna een Godox AD200 hoog op een lichtstatief net buiten het frame aan de rechterkant. De AD200 raakte bijna de muur en was voorzien van een Scatterflash lichtomvormer. Die zorgde voor de onregelmatige schaduw waar ik zo van hou.

Ik deed een testbelichting op ¼ kracht en toen nodigde ik Amelia uit om haar pose te komen innemen. Ik vind het leuk om alles zoveel mogelijk in klaar te zetten voordat ik mijn onderwerp introduceer, anders gaan ze zich toch maar vervelen.

Fotograferen in een hoek van 90 graden ten opzichte van het licht

Kate-Ri-day1-x100v-014-2.jpg

Ik heb dezelfde opstelling hier gebruikt (maar dan gespiegeld) voor deze foto van Kate, gemaakt in Polen in mei 2020. Ik zette opnieuw mijn Godox AD200 hoog op een lichtstatief op 90 ° ten opzichte van de camera zodat gemonteerd en het licht langs de muur scheerde. Een Scatterflash lichtomvormer maakte de look compleet en zorgde voor het organische, gevlekte lichtpatroon.

Toen ik Kate vroeg om haar plaats op de trap in te nemen, vroeg ik haar om haar hoofd zo te draaien, in een hoek ongeveer halverwege tussen de camera en het licht, dat ik die typische ‘Hollywood-driehoek’ van licht op haar linkerwang kreeg.

De afgewerkte afbeelding kreeg een beetje meer pit door er in Lightroom een LUT (via een creatief profiel) over heen te zetten.

In deze Set.A.Light 3D opstelling heb ik even de belichting van hierboven gesimuleerd. De Scatterflash zit niet in de tools in Set.A.Light, maar ik simuleerde het effect door een gobo te gebruiken. Je ziet mooi dat de camera en het licht in een hoek…

In deze Set.A.Light 3D opstelling heb ik even de belichting van hierboven gesimuleerd. De Scatterflash zit niet in de tools in Set.A.Light, maar ik simuleerde het effect door een gobo te gebruiken. Je ziet mooi dat de camera en het licht in een hoek van negentig graden ten opzichte van elkaar staan en dat het model ongeveer halverwege tussen beide kijkt, zodat je de mooie Rembrandt-driehoek krijgt.