3 Tips om te starten met flitsfotografie op locatie

Ik heb een bekentenis te doen, beste lezer: ik had vroeger schrik van flitsfotografie. Ik spreek hier ter mijner verdediging wel nog over het analoge tijdperk, waar er makkelijk een week voorbij kon gaan tussen de druk op de ontspanknop van je camera en het bekijken van het resultaat op een minuscule contactafdruk. Meestal zag het resultaat er niet uit, maar in die week tijd was ik natuurlijk al lang vergeten wat ik verkeerd gedaan had. En had ik per ongeluk eens een mooie flitsfoto, dan kon ik die gegarandeerd niet herhalen, want ik wist ook niet meer wat ik goed gedaan had! Ik was dus lange tijd een 'available light' fotograaf. Niet zozeer uit overtuiging, maar eerder uit noodzaak. Gelukkig is de technologie er zo op vooruit gegaan dat flitsen nu zo makkelijk is als een ei bakken. In het geval van mijn culinaire capaciteiten: makkelijker dan een ei bakken. Zeker wanneer je deze drie tips in gedachten houdt:

1. Bepaal altijd de omgevingsbelichting eerst

De totale beliching in deze foto (links) is de som van de hoeveelheid aanwezig licht die in de camera binnengelaten werd (links) en de hoeveelheid flitslicht die toegelaten werd (rechts). 

De totale beliching in deze foto (links) is de som van de hoeveelheid aanwezig licht die in de camera binnengelaten werd (midden) en de hoeveelheid flitslicht die toegelaten werd (rechts). 

Het grote verschil tussen flitsen op locatie en flitsen in een studio is dat je in een studio normaal altijd het beschikbare licht volledig wegflitst, m.a.w. alles wat je ziet in je foto is afkomstig van flitslicht. Wanneer je buitenshuis, op locatie, werkt, is het niet alleen onmogelijk, maar ook onwenselijk om die achtergrond helemaal zwart te maken. Dan kan je namelijk net zoe goed in een studio werken ;-)
Omdat de achtergrond normaliter niet (of minder) beïnvloed wordt door flitslicht (tenzij je model er heel dicht bij staat), moet je altijd de achtergrond- of omgevingsbelichting eerst instellen. Zeker wanneer je met een model werkt in open lucht, is het een goed idee om de achtergrond een beetje te onderbelichten in vergelijking met wat je zou doen indien je een foto zou maken van diezelfde achtergrond zonder onderwerp erin. Immers, de achtergrond is nu niet je onderwerp, maar gewoon context voor dat onderwerp. Om die reden maak je hem best niet te licht want anders trekt dat de aandacht weg van je eigenlijke onderwerp. Wanneer ik bijvoorbeeld een lucht in mijn foto heb, zal ik de achtergrond normaliter zo belichten dat ik nog steeds detail in de wolken behoud. 

DIt is een voorbeeld waar ik mijn omgevingsbelichting instelde in functie van de achtergrond. Die is lichtjes onderbelicht zodat ik detail bewaar in de lucht... 

DIt is een voorbeeld waar ik mijn omgevingsbelichting instelde in functie van de achtergrond. Die is lichtjes onderbelicht zodat ik detail bewaar in de lucht... 

Dit is hetzelfde beeld, maar nadat ik een flitser erbij gehaald heb met een paraplu. De foto is ook nabewerkt met een van mijn gratis Lightroom presets. De achtergrond is iets lichter geworden, maar dat heeft niets te maken met het effect …

Dit is hetzelfde beeld, maar nadat ik een simpele reportageflitser erbij gehaald heb met een paraplu. De foto is ook nabewerkt met een van mijn gratis Lightroom presets. De achtergrond is iets lichter geworden, maar dat heeft niets te maken met het effect van de flitser - die belicht enkel de voorgrond - maar met het feit dat de gebruikte voorinstelling de Schaduwen schuifregelaar wat optrekt.

Het gevolg hiervan is dat je model normaliter onderbelicht zal zijn, maar dat is geen probleem. Immers, daar heb je net je flitser voor, niet? Nadat je dus je achtergrondbelichting ingesteld hebt, zet je je flitser en zender aan en pas je de flitskracht aan totdat je de gewenste belichting op het onderwerp hebt. Even terzijde: dit is waarom ik - zeker voor flitsfotografie - zo graag met spiegelloze systeemcamera's met elektronische zoekers werk, zoals mijn Fujifilm toestellen. Wanneer je met een klassieke reflex werkt, zie je altijd een helder zoekerbeeld maar nooit de belichting die je eigenlijk ingesteld hebt. Om die te zien, moet je een testfoto maken en die dan bekijken op het LCD scherm achterop je camera. Op mijn Fuji's kan ik, wanneer ik in de manuele modus aan het werken ben, de elektronische zoeker zo instellen dat ik een weergave krijg van hoe licht of hoe donker mijn omgevingsbelichting zal zijn, nog voor ik de foto gemaakt heb. Bovendien heb ik in de zoeker ook nog eens een live histogram als ik dat wil. Indien ik onderbelicht, zie ik dat dus al in de zoeker nog vooraleer ik de foto maak. Maar ik kan de zoeker ook instellen dat ik een mooi helder zoekerbeeld krijg, wanneer ik me bijvoorbeeld wil focussen op de expressie van het model. Helemaal mooi wordt het wanneer je een functietoets toekent (ik gebruik hiervoor degene vooraan, naast de lens) om makkelijk te switchen tussen beide weergaves. Ik verlies dus niet langer foto's en tijd met het bepalen van mijn omgevingsbelichting. Maar er is meer: want nadat ik de foto met flitslicht gemaakt heb, zie ik die automatisch tot anderhalve seconde weergegeven in de elektronische zoeker. Ik moet dus niet 'chimpen' op mijn LCD-scherm of alles naar wens verlopen is.

2. Gebruik de zon als een gratis contourlicht

In een studio werk ik graag met minstens twee lichten: een hoofdlicht en een contourlicht, dat van langs achteren komt. Zo'n contourlicht geeft een mooie highlight op de achterkant van je ondewerp. Dit helpt om je onderwerp los te maken van die achtergrond en geeft een mooi driedimensionaal gevoel aan de foto.

Fujifilm GFX 50S | GF120mmF4 R LM OIS WR Macro @ 120 mm | 1/125 sec. @ f/5.6 | ISO 100

Fujifilm GFX 50S | GF120mmF4 R LM OIS WR Macro @ 120 mm | 1/125 sec. @ f/5.6 | ISO 100

In het beeld hierboven plaatste ik twee strip lights achter Rosalinde om haar leren jack los te maken van de achtergrond. Trouwens, één van de dingen die je in Light It Up (en de Nederlandse versie Flash!) vindt, is veel materiaal-advies. Zo houd ik bijvoorbeeld veel van de strip lights van Nicefoto omdat ze supersnel op te zetten en weer af te breken zijn.

Op locatie heb ik echter niet altijd twee lichten bij en zelfs als het zo is, heb ik niet altijd de tijd om beide op te zetten. In zo'n geval gebruik ik graag de 'moeder aller lichtbronnen', de zon, in mijn voordeel. Ik positioneer mijn onderwerp dan met de rug naar de zon. Zo vang ik twee vliegen in één klap: niet alleen moet mijn model geen gekke bekken trekken omdat de zon keihard in zijn of haar ogen schijnt, maar de zon zorgt ook voor een gratis contourlicht. Het komt er dan gewoon op aan om de flitser op de gewenste kracht in te stellen. 

FUJIFILM X-T1 | XF56mmF1.2 R @ 56 mm | 1/180 sec @ f/2.8 | ISO 200

FUJIFILM X-T1 | XF56mmF1.2 R @ 56 mm | 1/180 sec @ f/2.8 | ISO 200

In dit voorbeeld plaatste ik de motorrijder in tegenlicht. Het resultaat is een mooie highlight rondom hem, die hem mooi laat afsteken van de achtergrond. Ook de beperkte lensopening die ik koos, draagt daartoe bij.

Zo werd de foto van de motorrijder een paar jaar geleden belicht: een relatief goedkope maar sterke (in dit geval een Jinbei HD600) studioflitser op batterijen en een flitsparaplu van nog geen 25 euro. Nu gebruik ik op locatie de Godox AD600 en de S…

Zo werd de foto van de motorrijder een paar jaar geleden belicht: een relatief goedkope maar sterke (in dit geval een Jinbei HD600) studioflitser op batterijen en een flitsparaplu van nog geen 25 euro. Nu gebruik ik op locatie de Godox AD600 en de SMDV Alpha 110 Softbox.

3. Experimenteer met de plaatsing van de driekhoek licht - onderwerp - camera

Wanneer je begint met off-camera flash, zal je vaak je licht in een hoek van 45 graden ten opzichte van de camera plaatsen terwijl je onderwerp recht in de lens kijkt. Het is een goed vertrekpunt maar laat het daar vooral niet bij. Experimenteer met de hoek van het gezicht van je onderwerp ten opzichte van de camera en ook met de hoek van de lichtbron ten opzichte van de camera en het onderwerp... 

Een paar voorbeeldpagina's van het Light It Up! ebook (ook te vinden in de Nederlandse versie Flash!). De relatieve plaatsing van je licht, camera en onderwerp ten opzichte van elkaar bepalen in hele grote mate de sfeer van je foto.

Een van mijn favoriete lichtopstellingen heet 'Short Lighting'. Dit belichtingspatroon bestaat er in dat je die kant van het gezicht verlicht die niet naar de camera gedraaid is. Dit resulteert in een meer driedimensioneel portret en werkt heel goed bij 'karakterkoppen', waarvan er nogal wat rondlopen langs de oevers van de Ganges in Varanasi! 

FUJIFILM X-Pro2 | XF16-55mmF2.8 R LM WR @ 45.5 mm | 1-250 sec @ f / 2.8 | ISO 200

FUJIFILM X-Pro2 | XF16-55mmF2.8 R LM WR @ 45.5 mm | 1-250 sec @ f / 2.8 | ISO 200

'Short lighting' met een gratis contourlicht van de felle Indische zon. Twee mooie lichten voor de prijs van één.

'Short lighting' met een gratis contourlicht van de felle Indische zon. Twee mooie lichten voor de prijs van één.

Laat mijn gebruik van een softbox je niet ertoe aanzetten te denken dat je een groot budget nodig hebt om een foto zoals deze te maken: ik had 90 procent van deze look kunnen bereiken met een paraplu van 25 euro. De reden dat ik normaal een softbox verkies is dat die me meer controle over mijn licht verschaft (zeker wanneer ik hem voorzie van een grid) en dat vooral in kleinere ruimtes. Tijdens workshops vind ik het ook veiliger, omdat een softbox wat steviger is.

Ook in dit portret van model Jana zie je Short Rembrandt licht in actie. het verschil met de vorige foto is dat er hier een kleinere lichtbron gebruikt werd die verder van het model staat, waardoor het licht harder en contrastrijker wordt. Dat is niet goed of slecht, het is gewoon anders ;) Er werd trouwens nog een tweede flitser gebruikt. Kan je zien waar die stond?

Wil je deze flitsfotografie-skills zelf leren toepassen?

Op vrijdag 27 juni organiseer ik de workshop Flash & the City. Daarin gaan we met een professioneel model op stap in Gent, om flitsende locatieportretten te maken. Er is nog 1 plaatsje vrij. De link hieronder vertelt je meer over deze unieke workshop.


Landschapsmaskers: Gratis preview

Afgelopen woensdag ging het webinar ‘20 Top-Tips voor Landschapsmaskers in Lightroom Classic’ door en de reacties waren zeer enthousiast:

Grandioos Piet. er gaat een wereld voor me open door je duidelijke uitleg!
— Michel
Bedankt Piet. Heel leerrijk en heel to-the-point aangebracht.
— Thierry
Leerzaam en uitgebreid
— Guido
Heel leerijk webinar, maar dat weten we van Piet, altijd top uitleg. Bedankt.
— Peter

Maar je moet natuurlijk mijn woord er niet voor aannemen. De opname is nu beschikbaar. Normaal kost deze €39.95 (inclusief een set AI Landschapsmasker-presets) maar om de lovende reacties te vieren kan je nog tot het einde van dit verlengde weekend inschrijven aan het oorspronkelijke early-bird tarief van €19.95!

Twijfel je nog? Hieronder kan je tot zondagavonnd één van de twintig hoofdstukken bekijken. De volledige cursus is maar liefst 2u45 minuten en maakt van jou een echte landschapsmasker-expert. Trouwens, de landschapsmaskers komen niet alleen in landschappen van pas, maar voor alle foto’s die je buiten maakt! Ook dat illustreer ik duidelijk in de cursus!

Interesse? Schrijf je nu in voor ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’ en je fotobewerkingen zullen nooit meer dezelfde zijn!

Gratis set van 10 AI Landschapspresets…

👉 Klik hier om je in te schrijven.

Landschapsmaskers: Natuurlijke grond

Grandioos Piet. er gaat een wereld voor me open door je duidelijke uitleg!
— Michel
Bedankt Piet. Heel leerrijk en heel to-the-point aangebracht.
— Thierry

De nieuwe landschapsmaskers in Lightroom Classic komen niet alleen voor het bewerken van traditionele landschappen van pas: één van de 7 AI-landschapsmasker-categorieën die je in veel foto's aantreft, is 'Natuurlijke grond'.

Vaak kan je je onderwerp meer accentueren door die Natuurlijke grond wat donkerder te maken. Vroeger was die quasi onmogelijk manueel te selecteren, maar met de nieuwe AI-landschapsmaskers wordt dat een pak makkelijker, zoals ik toon in hoofdstuk 17 van mijn nieuwe cursus '20 Top-tips voor Landschapsmaskers in Lightroom Classic'. Tot vanavond kan je de video hier bekijken, en eveneens tot vanavond geniet je nog 50% korting op de volledige cursus!

Interesse? Klik op de knop hieronder om de volledig cursus van bijna drie uur in huis te halen en een echte Lightroom landschapsmasker-expert te worden!

Schrijf je nu in voor ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’ en je fotobewerkingen zullen nooit meer dezelfde zijn!

Gratis set van 10 AI Landschapspresets…

👉 Klik hier om je in te schrijven.

Landschapsmaskers Voor & Na

De early-bird actie voor mijn nieuwe Pro-Webinar over de nieuwe AI-landschapsmaskers in Lightroom Classic loopt ten einde! Tot vanavond, 23u59 geniet je niet alleen 50% korting op de normale prijs van €39.95, maar je ontvangt ook nog eens een pack met 10 AI Landschapspresets!

Twijfel je nog of het webinar iets voor jou is? Bekijk dan even de Voor & Na hieronder, waarin ik dit Schotse landschap enkel en alleen met landschapsmaskers bewerk.

Oh, en de nieuwe Landschapsmaskers zijn overigens niet alleen voor landschapsfotografen de moeite: iedereen die buiten fotografeert kan er zijn voordeel mee doen. Ook dat komt uitgebreid aan bod tijdens het webinar ‘20 Top-Tips voor Landschapsmaskers in Lightroom Classic’.

Al meer dan 400 enthousiaste fotografen schreven zich in. Nu jij nog ;-)

Heeft deze Voor & Na je interesse gewekt? In mijn nieuwe Pro-Webinar ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’ deel ik nog veel meer praktische tips hoe deze nieuwe landschapsmaskers de nabewerking van je landschappen, maar ook van andere genres zoals wildlife, straat of omgevingsportret sneller én beter kan maken.

Hoe haal je precies het onderste uit de kan? En wat doe je als de nieuwe maskers niet het resultaat geven dat je verwacht had? Hoe kan je door ze met elkaar en met de andere maskers te combineren, nog veel betere selecties maken? En hoe kan je je workflow versnellen met AI presets? Dát en nog veel meer komt aan bod in ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’.

PRAKTISCH:

Dit webinar gaat door op woensdag 28 mei om 20 u. Wie live niet kan kijken ontvangt ook de opname. Snelle beslissers doen dubbel voordeel: wie inschrijft vóór vanavond, vrijdag 23 mei, 23u59…

  1. … betaalt slechts €19.95 i.p.v. €39.95 (inclusief de opname)

  2. … ontvangt een set met 10 AI Landschapspresets helemaal gratis.

Om je een idee te geven van wat je allemaal mag verwachten, vind je hieronder nog eens de trailer!

Interesse? Schrijf je nu in voor ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’ en je fotobewerkingen zullen nooit meer dezelfde zijn!

Gratis set van 10 AI Landschapspresets…

Voor wie zich inschrijft vóór vrijdagavond 23 mei, 23u59

👉 Klik hier om je in te schrijven. Early bird tarief slechts €19.95 i.p.v. €39.95, inclusief preset pack én opname!

Halo's vermijden bij Landschapsmaskers in Lightroom Classic

Tijdens de voorbereiding van mijn Pro-Webinar ‘20 Top-Tips voor Landschapsmaskers in Lightroom Classic’ ontdekte ik een handige tip om die vervelende witte halo’s, die je soms krijgt wanneer je heel sterkte lokale bewerkingen op een selectie uitvoert, sterk te verminderen.

Stap 1: Het probleem

Ik wilde dit kapelletje (1) heel wat lichter maken. Dus activeerde ik de landschapsmaskers en selecteerde Architectuur (2). Op het eerste gezicht leverde dit een heel goede selectie van het kapelletje op, maar toen ik de Belichtingsregelaar heel sterk optrok, ontstond er een duidelijke witte halo aan de overgang tussen de muur en de lucht.

Stap 2: Oplossingen

In dergelijke gevallen is een eerste techniek die je kan proberen om een doorsnede te maken van het masker met zichzelf. Dit leverde echter weinig verbetering op. Dus besloot ik om in de plaats daarvan op de knop Verwijderen (4) te klikken, en een luchtselectie (5) af te trekken (omdat de halo zich in de aangrenzende lucht bevond). Ik klikte op Masker maken (6) en…

Stap 3. Eindresultaat

… de halo was duidelijk minder sterk geworden., om niet te zeggen bijna volledig verdwenen! Tijdens het webinar verklap ik je nog een paar extra geavanceerde tips om zelfs die laatste halo-restjes weg te werken.

Iets bijgeleerd? Schrijf je dan in voor het volledige webinar!

Deze tip is maar één van de vele die aan bod zullen komen in mijn nieuwe Pro-Webinar ‘20 Top-Tips voor Lnadschapsmaskers in Lightroom Classic’.

✔︎ Hoe haal je precies het onderste uit de kan?
✔︎ Wat doe je als de nieuwe maskers niet het resultaat geven dat je verwacht had?
✔︎ Hoe kan je door ze met elkaar en met de andere maskers te combineren, nog veel betere selecties maken?
✔︎ En hoe kan je je workflow versnellen met AI presets?

Dát en nog veel meer komt aan bod in ‘20 Top-Tips voor Landschapsmaskers in Lightroom’.

PRAKTISCH:

Dit webinar gaat door op woensdag 28 mei om 20 u. Wie live niet kan kijken ontvangt ook de opname. Snelle beslissers doen dubbel voordeel: wie inschrijft vóór vrijdagavond 23 mei, 23u59…

  1. … betaalt slechts €19.95 i.p.v. €39.95 (inclusief de opname)

  2. … ontvangt een set met 10 AI Landschapspresets helemaal gratis.

Om je een idee te geven van wat je allemaal mag verwachten, vind je hieronder nog eens de trailer!

Interesse? Schrijf je nu in voor ‘20 Top-Tips voor landschapsmaskers in Lightroom’ en je fotobewerkingen zullen nooit meer dezelfde zijn!

Gratis set van 10 AI Landschapspresets…

Voor wie zich inschrijft vóór vrijdagavond 23 mei, 23u59

👉 Klik hier om je in te schrijven. Early bird tarief slechts €19.95 i.p.v. €39.95, inclusief preset pack én opname!