Fujifilm of Sony gebruiker? Bespaar 50% op Capture One 12

Goed nieuws voor wie niet van software-abonnementen houdt…

Nogal wat Lightroom gebruikers hebben het niet zo voor het feit dat je - om van de nieuwste updates te kunnen gebruik maken - een abonnement moet nemen. De laatste versie van Lightroom die je nog als een gewone, zogenaamde ‘perpetuele licentie’ kon kopen, is Lightroom 6 en die software is ondertussen al meer dan een jaar oud, en wordt niet meer ondersteund. Meer nog, bepaalde features, zoals de Kaartmodule, werken niet meer.

Het ene Lightroom-alternatief is het andere niet…

Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat er flink wat alternatieven de kop opsteken: Alien Skin Exposure, Skylum Luminar en On1 Photo Raw om er maar enkele te noemen. Allemaal beweren ze de enige echte Lightroom-killer te zijn, en alhoewel ze allemaal hun verdiensten hebben op bewerkingsvlak, zijn ze qua bestandsbeheersvlak nog mijlen verwijderd van de Catalogus-aanpak van Lightroom.

Capture One… het énige valabele Lightroom alternatief?

Er is volgens mij op dit moment maar één echt sterk vergelijkbaar alternatief voor Lightroom, en dat is Capture One 12. Dit pakket werkt net zoals Lightroom Classic met een centrale database, waarin de bewerkingen opgeslagen worden. Er zijn uitgebreide zoekfuncties, je kan werken met trefwoorden, gewone en slimme verzamelingen en dergelijke meer. En… je kan het pakket niet alleen in een abonnementsformule aanschaffen, maar ook als een gewone, perpetuele licentie.

Daarnaast bestaat Capture One in een aantal versies. De Express-versie is een uitgeklede versie (die het ondermeer zonder lagen moet doen) en soms gratis met bepaalde camera’s gebundeld wordt. Maar het interessantste is uiteraard de Pro versie. Die bestaat in een universele versie, die honderden camera’s van verschillende merken ondersteunt en 349 € kost.

Bespaar 50 procent op de Sony en Fujifilm versie van Capture One 12

UPDATE: ik vernam net dat de actie verlengd is tot 30 april! Doe er je voordeel mee!

Er bestaat echter ook een specifieke Sony en Fujifilm versie (met ondermeer ondersteuning voor de filmsimulaties), die enkel de camera’s van die respectievelijke merken ondersteunt maar in ruil 100 € goedkoper is. Op die Sony en Fujifilm versie geldt tot 31 maart bovendien een spectaculaire deal: je krijgt namelijk 50 procent korting, zodat je slechts 124 € betaalt. Om die korting te genieten kan je onderstaande links gebruiken. Je hebt geen speciale code nodig. Desgewenst kan je ook een aantal Styles (te vergelijken met Lightroom presets) aanschaffen in combinatie met de eigenlijke software.

Klik hier om 50% te besparen op Capture One 12 voor Fujifilm

Mocht je interesse hebben in Capture One en je bent Sony of Fujifilm gebruiker, dan is nu het moment om het pakket aan te schaffen! De korting geldt overigens ook op de abonnementsformule - al is het mij niet duidelijk of het enkel voor het eerste jaar is of permanent…

Klik hier om 50% te besparen op Capture One 12 voor Sony

Capture One of Lightroom Classic?

Die keuze moet iedereen uiteraard voor zichzelf maken, maar feit is dat Capture One 12 een heel uitgebreid en diep programma is dat zeker bij portretfotografen sterk in de smaak valt. Werk je met een Sony of Fujifilm camera, dan is het pakket op dit moment bijzonder voordelig. In de video hieronder overloop ik in 15 minuten een aantal van de sterke punten in vergelijking met Lightroom Classic. Werk je zelf al met het pakket, en heb je nog andere sterke punten, laat die dan zeker weten. Ook de minpunten in vergelijking met Lightroom hoor ik graag van je.

Bespaar 50 procent op Capture One 12 voor Fujifilm.

Bespaar 50 procent op Capture One 12 voor Fujifilm.

Bespaar 50 procent op Capture One 12 voor Sony.

Bespaar 50 procent op Capture One 12 voor Sony.





Disclaimer: bovenstaande links zijn affiliate-links. Indien je Capture One via deze links aanschaft, ontvangt MoreThanWords een vergoeding daarvoor maar die zit inbegrepen in de prijs. Je betaalt dus niets extra. Die vergoeding helpt om de kosten van deze website en het produceren van de vele gratis video-tutorials die je er op aantreft, te dragen.

De Steampunk Sessies, deel 2

Deel 1 nog niet gelezen? Dat vind je hier.

Wanneer ik een vrije shoot doe, zoals de steampunk sessie van vorige week, dan begin ik meestal met een paar ‘safe shots’: foto’s waarvan ik weet dat ik het kan. De resultaten daarvan zag je in de vorige blogpost. Het voordeel daarvan is dubbel: ten eerste weet je nooit hoe lang je op zo’n urbex locatie zal kunnen blijven, dus het is handig om zo snel mogelijk iets bruikbaars op je geheugenkaartje te hebben staan. Ten tweede is het goed voor je eigen moraal - en dat van je model - om vrij snel iets te hebben waarvan je denkt ‘we zijn deze ochtend toch niet voor niets zo vroeg opgestaan’ of ‘we hebben hier toch niet voor niets een dagje vrij voor genomen’. Zo’n boost in zelfvertrouwen kan ook handig zijn voor de volgende fase, waar je een beetje meer kan experimenteren. Eén van de dingen waar ik wat meer mee wil aan de slag gaan, is ‘foreground interest’: iets interessants op je voorgrond hebben. En dat dat niet noodzakelijk scherp hoeft te zijn, bewijst de volgende foto.

Double Take

Het idee om The Major tegen de muur te fotograferen, kwam van David. Ik gebruikte drie verschillende flitsers: een strip light met blauw filter camera-rechts, een tweede flitser in een reflector met een grid camera-links en een derde flitser in een reflector met een rood filter, gericht op het pistool. Tijdens de shoot kwam David eventjes te dicht bij mijn camera, waardoor hij - helemaal onscherp omdat ik natuurlijk veel verder scherpgesteld had - bijna de helft van mijn beeld vulde. Toen ging er een lampje branden: wat als ik The Major ook onscherp op de voorgrond van de foto zou plaatsen? Dus maakte ik twee foto’s, op statief, eentje met The Major scherp in beeld tegen de muur en een tweede met hem onscherp, vlak bij mijn lens. Om consistentie te bewaren gebruikte ik dezelfde, van een blauwe gel voorziene strip light voor dit tweede shot. Het resultaat is een foto met meer diepte, meer verhaal, waarbij je al eens nauwer moet kijken eer je ziet wat er gaande is.

Fujifilm GFX 50S | GF110mmF2 R LM WR @ 110 mm | 1/60 sec. @ f/5.6 | ISO 100 | 3 Godox AD600B flitsers

In deze behind-the-scenes-foto zie je de lichtopstelling. © Frank Verheyen. Thanks Frank!

In deze behind-the-scenes-foto zie je de lichtopstelling. © Frank Verheyen. Thanks Frank!

 
Dit gedrukte Nederlandstalige boek (ook beschikbaar als ebook) leert je alles wat je moet weten om dramatische flitsportretten zoals deze te maken. Meer info over Flash!

Dit gedrukte Nederlandstalige boek (ook beschikbaar als ebook) leert je alles wat je moet weten om dramatische flitsportretten zoals deze te maken. Meer info over Flash!

 

Natuurlijk kader

Het ‘natuurlijke kader’ of ‘frame within a frame’ is een bekende techniek om diepte te geven aan je foto’s: je gebruikt gewoon iets in de omgeving om je onderwerp te kaderen. Het is een techniek waarvan ik vind dat ik hem zelf te weinig gebruik en daarom wilde ik er tijdens deze shoot extra aandacht aan besteden. De imposante gietijzeren steunpilaren waren het perfecte frame. Omdat ik geen telezoom meehad, maar enkel een vaste brandpunt, was het wel eventjes zoeken naar de geschikte compositie die The Major zo groot mogelijk in beeld bracht zonder dat de kruisboog niet meer zichtbaar werd. Note to self: volgende keer een paar ‘apple boxes’ meebrengen zodat ik mijn onderwerp wat hoger kan zetten. Ook in deze foto gebruikte ik drie flitsers: twee op het model en één, komende van rechts en voorzien van een blauw filter, op de paal zelf. Dat blauwe filter moest het koele van het metaal nog extra accentueren.

In de uiteindelijke nabewerking koos ik voor een meer gedesatureerde, grungy look. Het gros daarvan bereikte ik met één klik op een van de profielen uit mijn Creative Profiles Starter Pack.

Fujifilm GFX 50S | GF110mmF2 R LM WR @ 110 mm | 1/30 sec @ f/2 | ISO 100 | 3 Godox AD600 flitsers

Ik werkte hier met drie Godox AD600B flitsers van 600 Ws maar aangezien ik voor dit shot hooguit 1/16 kracht gebruikte, kon ik dit ook perfect met reportageflitsers gedaan hebben op ongeveer halve kracht. Alleen weet je nooit op voorhand hoeveel licht je zal nodig hebben, dus heb ik liever te veel power mee dan te weinig. En… zeker in de manuele versie kost een Godox AD600BM amper meer dan de meeste merkeigen reportageflitsers.


Dat is het voor deze tweede aflevering. Indien je in België of Nederland woont en je The Major zelf graag eens wilt fotograferen, dan is de volgende Epic Steampunk Workshop, die doorgaat op vrijdag 8 maart 2019 iets voor jou. Inschrijven kan vanaf donderdag 31 januari, 20 u. Hieronder vind je een 90 seconden impressie van deze workshop.

Vergeet ook niet dat je nog tot eind januari hebt om 25% te besparen op mijn gloednieuwe Engelstalige ‘Learn Lightroom Classic CC in 2.5 hours’ video cursus. Meer info hier.

Wil je beter leren werken met Lightroom?

Ontdek mijn nieuwe cursus ‘Learn Lightroom Classic in 2.5 hours’.

Waarom elke Lightroom-user de OPAL plug-in zou moeten gebruiken - deel 2

In deze blogpost stelde ik je via een korte video van drie minuten voor aan OPAL, een van mijn favoriete Lightroom plug-ins. Indien je nog nooit van OPAL gehoord hebt, bekijk je best die video eerst.

Indien je OPAL al kent, dan vind je in de video hieronder een paar meer geavanceerde toepassingen van deze schitterende plug-in.

Bespaar 30 procent - tot 30 januari

OPAL kost $15 + BTW en met code mtw30 bespaar je tot 30 januari 30 procent. Zo komt de prijs ongeveer op 11 euro inclusief BTW.

OPAL is hier te verkrijgen - klik op de paarse knop die je onderaan de pagina ziet en vergeet niet code mtw30 in te geven tijdens de checkout.

OPAL is hier te verkrijgen