Dan bestaat er ook een adapter die je vast schroeft op de AD300 Pro. Deze bestaat in een Bowens, Profoto, Elinchrom en Broncolor uitvoering. Handig wanneer je al tal van lichtomvormers voor een van die merken zou hebben. De AD300 Pro is omwille van zijn compacte vorm makkelijk weg te steken in een cameratas: hij lijkt nog het meest op een flink uit de kluiten gewassen lens. Met meer dan 300 full power flashes kan je even verder. De AD300 Pro is overigens niet alleen voor portretfotografie geschikt: onlangs gebruikte ik hem om immobiliën-foto’s te maken. Vroeger gebruikte ik daar reportageflitsers voor, maar de bijna vier keer grotere kracht van de AD300 Pro maakt dat je sneller kan werken, en ook makkelijker indirect kan flitsen om een grote ruimte egaal te verlichten. Ook handig is het LED pilootlicht waarvan de kleurtemperatuur regelbaar is tussen 3000 en 6000 Kelvin.
Ideale reisflitser?
Door zijn compacte vorm lijkt de AD300 Pro de ideale flitser om op reis mee te nemen, wanneer je toch wat meer power wilt dan van een standaard reportageflitser. In combinatie met een S65 of S85 Godox Softbox die gebruik maken van de compacte Godox Mount, heb je voor een totaalgewicht van ongeveer twee kilo een compacte mini-studio mee. Zelf geef ik op reis nog altijd de voorkeur aan de twee keer zo krachtige, maar ook veel grotere en zwaardere AD600. Dat is voor een deel omdat ik graag nog grotere softboxen gebruik – en hoe groter de softbox, hoe krachtiger je licht moet zijn. Het is echter voornamelijk omdat ik met de GFX camera’s werk. Die hebben een synchro-tijd van slechts 1/125e in vergelijking met de 1/250e van de meeste andere camera’s (bijvoorbeeld de X-T4). De synchro-tijd heeft een impact op hoe krachtig je flitser moet zijn om een bepaalde foto te maken: met mijn X-T4 kan ik bijvoorbeeld op 1/250e, ISO 100, f/8 werken. Om dezelfde belichting aan de achtergrond te geven, moet ik met mijn GFX op 1/125e werken en f/11 gebruiken. Dat diafragma laat echter maar de helft van de hoeveelheid flitslicht door van f/8. Dus moet ik een twee keer zo krachtige flitser gebruiken om dezelfde foto te kunnen maken met de GFX als met de X-T4. HSS gebruiken is wel mogelijk, maar brengt een verlies van efficiëntie met zich mee, dus het is geen oplossing vanuit kracht-standpunt. Dat ‘probleem’ stelt zich vooral bij het fotograferen met flitslicht overdag, in volle zon, maar het is net dan dat ik hoofdzakelijk flitslicht gebruik. Moraal van het verhaal: met een AD300 Pro en een camera met een ‘gewone’ synchro-tijd van 1/250e seconde kan je al heel wat.