Help je mee de cover kiezen voor mijn Creative Profiles Starter Pack?

Hallo iedereen. Het is rustig geweest op de blog, maar weet dat ik met een aantal interessante projecten bezig ben waarvan ik je na de vakantie hopelijk meer mag vertellen!

 
Wablief? Heb je mijn Lightroom Freesets nog niet gedownload? Je hoeft je enkel in te schrijven op mijn nieuwsbrief op www.lightroomfreesets.com

Wablief? Heb je mijn Lightroom Freesets nog niet gedownload? Je hoeft je enkel in te schrijven op mijn nieuwsbrief op www.lightroomfreesets.com

 

Ondertussen durf ik nog even je advies te vragen, beste lezer: nu mijn gratis Lightroom Freesets al zo'n 4.000 keer gedownload zijn (ga naar www.lightroomfreesets.com als je ze nog niet hebt) en heel goeie reacties uitlokken, speel ik met het idee om ze ook - voor een democratisch prijsje - aan te bieden als Creatieve Profielen voor Lightroom Classic CC gebruikers. Profielen hebben immers een aantal voordelen ten opzichte van presets:

  • Profielen worden als een van de eerste stappen in de pijplijn van de Ontwikkelmodule toegepast.
  • Ze laten de schuifregelaars ongemoeid. Je kan dus een profiel toepassen bovenop ontwikkelinstellingen die je al toegepast zou hebben, zonder dat het profiel je ontwikkelinstellingen overschrijft. Hun effect is met andere woorden cumulatief.
  • En... dit is mijn favoriete voordeel... Weet je hoe een presets vaak net een tikkeltje te sterk is voor wat je nodig hebt? Het effect ervan temperen is vaak niet zo eenvoudig, zeker bij de meer complexe presets die je zelf niet gemaakt hebt, omdat presets soms tientallen dingen tegelijkveranderen. Met een Creatief Profiel heb je een handige Hoeveelheid (Amount) regelaar waarmee je het effect van dat profiel kan instellen tussen 0 en 200 procent!
Je kan het effect van een Creatief Profiel aanpassen door eenvoudigweg een schuifregelaar te verslepen! Zo krijg je eigenlijk honderden mogelijkheden met slechts 10 profielen!

Je kan het effect van een Creatief Profiel aanpassen door eenvoudigweg een schuifregelaar te verslepen! Zo krijg je eigenlijk honderden mogelijkheden met slechts 10 profielen!

En dan nu mijn vragen:

  1. Wat vind je van het idee om deze (en in de toekomst misschien ook andere) presets ook aan te bieden als profielen?
  2. Welke van de volgende cover-ontwerpen vind je het mooist?

UPDATE - Het stemmen is ondertussen afgesloten en het stemformulier verwijderd. Bedankt iedereen voor de massale reacties. Binnenkort maak ik de winnende cover en de drie winnaars van een exemplaar van Piet's Creative Profiles Starter Pack bekend!

3 Tips voor Beginnende Straatfotografen

Willem Wernsen is al straatfotograaf van voor die term gemeengoed werd. In dit gast-artikel deelt hij drie tips voor beginnende straatfotografen.

1. Vergeet de dwang van het willen scoren

De grootste valkuil van de beginnende straatfotograaf is de gedachte onmiddellijk te moeten scoren. Dat gevoel van dwang geeft onrust in je hoofd.  Een eerder uitnodigende openheid en een gezonde nieuwsgierigheid naar wat er op je pad komt geeft je meer mentale ruimte om de wereld rondom je te observeren. Er is zeker niets mis met gedrevenheid voor je fotografie-passie, maar het is vooral belangrijk een goede balans te vinden. Mijn ervaring is dat rust en onbevangenheid de meeste kansen scheppen om momenten te zien en om deze dan vast te leggen.

2. Kies een vaste plek en wacht geduldig af


Ik heb het steeds als heel boeiend en plezierig ervaren om een tijdje op eenzelfde plek te werken. Bijvoorbeeld in een park, aan een kruispunt, op pleintjes of op terrasjes. Het leven speelt zich voor je ogen af als een film. Je moet er dan vooral attent op zijn er de boeiendste stills uit te pikken.

Eens ik mijn compositie gemaakt had, was het enkel wachten tot mensen op het juiste moment op de juiste plek in beeld kwamen. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Eens ik mijn compositie gemaakt had, was het enkel wachten tot mensen op het juiste moment op de juiste plek in beeld kwamen. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Photography takes an instant out of life, altering time by holding it still
— Dorothea Lange

Kiezen voor een bepaalde plek is een beetje als het installeren van een ruime openluchtstudio waarin je een aantal elementen een beetje onder controle hebt, zoals de set, de kadrering, de belichting. Belangrijkste is dat je vooral de tijd neemt om alle elementen die je in je zoeker of op je scherm ziet op te bouwen tot een mooie compositie. Werken op eenzelfde plek heeft het voordeel dat je alvast mooi kan uitproberen om je kader te bepalen, steeds vlugger je compositie kan maken binnen dat vertrouwd geworden kader, en zo veel aandacht kan geven aan momenten die zich daar voordoen.

If you want to be a better photographer, stand in front of more interesting stuff
— Jim Richardson

Het kan voorkomen dat je even moet wachten op dit juiste moment. Kijk dus niet teveel op je uurwerk of je de volgende trein of tram wel haalt, maar ga voor het ultieme. Je voelt zelf wel aan of je in een flow zit. Je voelt aan dat het moment waar je op wacht en waar je zoveel inspanning en energie aan spendeert eraan komt.

Neem het van me aan: een fantastisch gevoel maakt zich meester van je als je geduld, het goed kijken en een geslaagde compositie resulteren in een dijk van een plaat.

Dat wil niet zeggen dat iets verkeerds is aan het vluchtige struinen door de straten op zoek naar momenten als je die ook weet te pakken, maar het wat langer op een plek blijven, goed om je heen kijkend naar wat er gebeurt, levert vaak foto-klare situaties op waar je ook nog eens de tijd voor kunt nemen ook.

3. Sta er midden in

Laat je telelens thuis als je de straat opgaat om aan straatfotografie te doen. Probeer de straat te voelen, gebruik al je zintuigen om ze te ervaren en word zelf ook deel van het leven op straat.

It is more important to click with people than to click the shutter
— Alfred Eisenstaedt

Verschuil je niet achter je camera maar laat zien dat je er bent, zelfs bij het maken van je snapshots. Houd geen afstand maar duik er in. Misschien voel je je in het begin onbehaaglijk bij het idee dat iedereen je ‘ziet’’. Als het een troost mag wezen: wat mensen zouden moeten zien, zien ze niet, wat ze niet mogen zien, dat zien ze wel.

Wanneer je van dichterbij fotografeert met een bredere lens, betrek je de kijker meer in het beeld. Telelens-foto's zijn afstandelijker. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Wanneer je van dichterbij fotografeert met een bredere lens, betrek je de kijker meer in het beeld. Telelens-foto's zijn afstandelijker. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Met andere woorden, als je op afstand fotografeert met een telelens, word je meer opgemerkt dan je denkt en voelt men zich bespied. Begeef je je echter met je camera onder de mensen dan ben je een van hen. Men vindt het heel gewoon dat mensen fotograferen met een iPhone op straat tussen de mensenmenigte, ook een kleine camera valt amper op. Mensen lopen door naar hun bestemming, ze zijn veelal druk bezig met elkaar of met zaken die hen bezig houden. Pak de momenten waar je dicht bij staat of midden in zit. Wat je er van maakt, dat is aan jou. De kracht van de straatfotograaf is dat jij nou net dat moment ziet, en vastlegt  waar een ander die het zelfde ziet, totaal overheen kijkt. Daarom is het zo belangrijk om ook in het moment te staan en niet zover weg zodat je een telelens nodig hebt.

If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
— Robert Capa
Was ik nog veel dichter gegaan, dan had de sigaar mijn lens verbrand! © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Was ik nog veel dichter gegaan, dan had de sigaar mijn lens verbrand! © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Kijk naar het werk van de fotografen die je bewondert en probeer in te schatten hoe dicht ze op hun onderwerp staan. Misschien tot je verrassing zal je merken dat de meest pakkende foto’s inderdaad deze zijn waar de fotograaf heel dichtbij is gekomen. Een grote uitdaging dus voor elke beginnende straatfotograaf.


Nog meer tips? Kom dan naar de avondlezing 'Van de Sofa naar de Straat' op 10 juli in Gent (BE). Meer info vind je hier.

© Stichting Willem Wernsen Fotografie

© Stichting Willem Wernsen Fotografie

 

 

 

 

 

3 Tips voor Beginnende Straatfotografen

Willem Wernsen is al straatfotograaf van voor die term gemeengoed werd. In dit gast-artikel deelt hij drie tips voor beginnende straatfotografen.

1. Vergeet de dwang van het willen scoren

De grootste valkuil van de beginnende straatfotograaf is de gedachte onmiddellijk te moeten scoren. Dat gevoel van dwang geeft onrust in je hoofd.  Een eerder uitnodigende openheid en een gezonde nieuwsgierigheid naar wat er op je pad komt geeft je meer mentale ruimte om de wereld rondom je te observeren. Er is zeker niets mis met gedrevenheid voor je fotografie-passie, maar het is vooral belangrijk een goede balans te vinden. Mijn ervaring is dat rust en onbevangenheid de meeste kansen scheppen om momenten te zien en om deze dan vast te leggen.

2. Kies een vaste plek en wacht geduldig af


Ik heb het steeds als heel boeiend en plezierig ervaren om een tijdje op eenzelfde plek te werken. Bijvoorbeeld in een park, aan een kruispunt, op pleintjes of op terrasjes. Het leven speelt zich voor je ogen af als een film. Je moet er dan vooral attent op zijn er de boeiendste stills uit te pikken.

Eens ik mijn compositie gemaakt had, was het enkel wachten tot mensen op het juiste moment op de juiste plek in beeld kwamen. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Eens ik mijn compositie gemaakt had, was het enkel wachten tot mensen op het juiste moment op de juiste plek in beeld kwamen. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Photography takes an instant out of life, altering time by holding it still
— Dorothea Lange

Kiezen voor een bepaalde plek is een beetje als het installeren van een ruime openluchtstudio waarin je een aantal elementen een beetje onder controle hebt, zoals de set, de kadrering, de belichting. Belangrijkste is dat je vooral de tijd neemt om alle elementen die je in je zoeker of op je scherm ziet op te bouwen tot een mooie compositie. Werken op eenzelfde plek heeft het voordeel dat je alvast mooi kan uitproberen om je kader te bepalen, steeds vlugger je compositie kan maken binnen dat vertrouwd geworden kader, en zo veel aandacht kan geven aan momenten die zich daar voordoen.

If you want to be a better photographer, stand in front of more interesting stuff
— Jim Richardson

Het kan voorkomen dat je even moet wachten op dit juiste moment. Kijk dus niet teveel op je uurwerk of je de volgende trein of tram wel haalt, maar ga voor het ultieme. Je voelt zelf wel aan of je in een flow zit. Je voelt aan dat het moment waar je op wacht en waar je zoveel inspanning en energie aan spendeert eraan komt.

Neem het van me aan: een fantastisch gevoel maakt zich meester van je als je geduld, het goed kijken en een geslaagde compositie resulteren in een dijk van een plaat.

Dat wil niet zeggen dat iets verkeerds is aan het vluchtige struinen door de straten op zoek naar momenten als je die ook weet te pakken, maar het wat langer op een plek blijven, goed om je heen kijkend naar wat er gebeurt, levert vaak foto-klare situaties op waar je ook nog eens de tijd voor kunt nemen ook.

3. Sta er midden in

Laat je telelens thuis als je de straat opgaat om aan straatfotografie te doen. Probeer de straat te voelen, gebruik al je zintuigen om ze te ervaren en word zelf ook deel van het leven op straat.

It is more important to click with people than to click the shutter
— Alfred Eisenstaedt

Verschuil je niet achter je camera maar laat zien dat je er bent, zelfs bij het maken van je snapshots. Houd geen afstand maar duik er in. Misschien voel je je in het begin onbehaaglijk bij het idee dat iedereen je ‘ziet’’. Als het een troost mag wezen: wat mensen zouden moeten zien, zien ze niet, wat ze niet mogen zien, dat zien ze wel.

Wanneer je van dichterbij fotografeert met een bredere lens, betrek je de kijker meer in het beeld. Telelens-foto's zijn afstandelijker. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Wanneer je van dichterbij fotografeert met een bredere lens, betrek je de kijker meer in het beeld. Telelens-foto's zijn afstandelijker. © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Met andere woorden, als je op afstand fotografeert met een telelens, word je meer opgemerkt dan je denkt en voelt men zich bespied. Begeef je je echter met je camera onder de mensen dan ben je een van hen. Men vindt het heel gewoon dat mensen fotograferen met een iPhone op straat tussen de mensenmenigte, ook een kleine camera valt amper op. Mensen lopen door naar hun bestemming, ze zijn veelal druk bezig met elkaar of met zaken die hen bezig houden. Pak de momenten waar je dicht bij staat of midden in zit. Wat je er van maakt, dat is aan jou. De kracht van de straatfotograaf is dat jij nou net dat moment ziet, en vastlegt  waar een ander die het zelfde ziet, totaal overheen kijkt. Daarom is het zo belangrijk om ook in het moment te staan en niet zover weg zodat je een telelens nodig hebt.

If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
— Robert Capa
Was ik nog veel dichter gegaan, dan had de sigaar mijn lens verbrand! © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Was ik nog veel dichter gegaan, dan had de sigaar mijn lens verbrand! © Stichting Willem Wernsen Fotografie

Kijk naar het werk van de fotografen die je bewondert en probeer in te schatten hoe dicht ze op hun onderwerp staan. Misschien tot je verrassing zal je merken dat de meest pakkende foto’s inderdaad deze zijn waar de fotograaf heel dichtbij is gekomen. Een grote uitdaging dus voor elke beginnende straatfotograaf.


Nog meer tips? Kom dan naar de avondlezing 'Van de Sofa naar de Straat' op 10 juli in Gent (BE). Meer info vind je hier.

© Stichting Willem Wernsen Fotografie

© Stichting Willem Wernsen Fotografie