5 Tips om te starten met off-camera flash

For the English version of this blog post, click here.

Ik heb een bekentenis te doen (dat klinkt als het begin van een AA meeting, maar soit). Ik had vroeger schrik van flitsfotografie. Ik spreek hier ter mijner verdediging wel nog over het analoge tijdperk, waar er een week voorbij kon gaan tussen de druk op de ontspanknop en het bekijken van het resultaat op een onooglijke contactafdruk. Tegen die tijd was ik natuurlijk al lang vergeten wat ik verkeerd gedaan had. Ik was dus lange tijd een 'available light' fotograaf. Niet zozeer uit overtuiging, maar bij gebrek aan een werkbaar alternatief. Gelukkig is de technologie er zo op vooruit gegaan dat flitsen nu zo makkelijk is als een ei bakken. In het geval van mijn culinaire capaciteiten: makkelijker dan een ei bakken. Zeker wanneer je deze vijf tips in gedachten houdt:

1. Begin binnenshuis en met mensen die je kent

Wanneer je pas begint, doe je dat best binnenshuis: geen wind die je pas aangekochte flitsmateriaal tot schroot kan omverblazen, geen zon die verschijnt en dan weer verdwijnt en die je omgevingsbelichting (zie volgende tip) in de war brengt, geen mensen die in je kader komen gelopen of er met je flitsers vandoor gaan... Eens je meer op je gemak bent kan je dan je materiaal en je model mee naar buiten nemen. Zelf vond ik het vroeger alvast handig om te werken met mensen die ik kende: die zijn meestal iets geduldiger en vergevingsgezinder wanneer er iets verkeerd gaat en er is altijd wel een familielid of vriend te porren voor een nieuwe Facebook-profielfoto!

Het vervangt natuurlijk geen hands-on practice, maar de toffe Elixxier set.a.light 3D STUDIO software laat je toe om je shoots op voorhand al te plannen en beter te begrijpen hoe licht en lichtomvormers werken. In mijn Engelse boek Light It Up! en i…

Het vervangt natuurlijk geen hands-on practice, maar de toffe Elixxier set.a.light 3D STUDIO software laat je toe om je shoots op voorhand al te plannen en beter te begrijpen hoe licht en lichtomvormers werken. In mijn Engelse boek Light It Up! en in de Nederlandse versie Flash! komen een paar voorbeelden aan bod.

2. Bepaal altijd de omgevingsbelichting eerst

De totale beliching in deze foto (links) is de som van de hoeveelheid aanwezig licht die in de camera binnengelaten werd (links) en de hoeveelheid flitslicht die toegelaten werd (rechts). 

De totale beliching in deze foto (links) is de som van de hoeveelheid aanwezig licht die in de camera binnengelaten werd (links) en de hoeveelheid flitslicht die toegelaten werd (rechts). 

Omdat de achtergrond normaliter niet (of minder) beïnvloed wordt door flitslicht (tenzij je model er heel dicht bij staat), moet je altijd de achtergrond- of omgevingsbelichting eerst instellen. Zeker wanneer je met een model werkt in open lucht, is het een goed idee om de achtergrond een beetje te onderbelichten in vergelijking met wat je zou doen indien je een foto zou maken van diezelfde achtergrond zonder onderwerp erin. Immers, de achtergrond is nu niet je onderwerp, maar gewoon context voor dat onderwerp. Om die reden maak je hem best niet te licht want anders trekt dat de aandacht weg van je eigenlijke onderwerp. Wanneer ik bijvoorbeeld een lucht in mijn foto heb, zal ik de achtergrond normaliter zo belichten dat ik nog steeds detail in de wolken behoud. 

DIt is een voorbeeld waar ik mijn omgevingsbelichting instelde in functie van de achtergrond. Die is lichtjes onderbelicht zodat ik detail bewaar in de lucht... 

DIt is een voorbeeld waar ik mijn omgevingsbelichting instelde in functie van de achtergrond. Die is lichtjes onderbelicht zodat ik detail bewaar in de lucht... 

Dit is hetzelfde beeld, maar nadat ik een flitser erbij gehaald heb met een paraplu. De foto is ook nabewerkt met een van mijn gratis Lightroom presets. De achtergrond is iets lichter geworden, maar dat heeft niets te maken met het effect …

Dit is hetzelfde beeld, maar nadat ik een flitser erbij gehaald heb met een paraplu. De foto is ook nabewerkt met een van mijn gratis Lightroom presets. De achtergrond is iets lichter geworden, maar dat heeft niets te maken met het effect van de flitser - die belicht enkel de voorgrond - maar met het feit dat ik de gebruikte voorinstelling de Schaduwen schuifregelaar wat optrekt.

Het gevolg hiervan is dat je model normaliter onderbelicht zal zijn, maar dat is geen probleem. Immers, daar heb je net je flitser voor, niet? Nadat je dus je achtergrondbelichting ingesteld hebt, zet je je flitser en zender aan en pas je de flitskracht aan totdat je de gewenste belichting op het onderwerp hebt. Even terzijde: dit is waarom ik - zeker voor flitsfotografie - zo graag met spiegelloze systeemcamera's met elektronische zoekers werk, zoals mijn Fujifilm toestellen. Wanneer je met een klassieke reflex werkt, zie je altijd een helder zoekerbeeld maar nooit de belichting die je eigenlijk ingesteld hebt. Om die te zien, moet je een testfoto maken en die dan bekijken op het LCD scherm achterop je camera. Op mijn Fuji's kan ik, wanneer ik in de manuele modus aan het werken ben, de elektronische zoeker zo instellen dat ik een weergave krijg van hoe licht of hoe donker mijn omgevingsbelichting zal zijn, nog voor ik de foto gemaakt heb. Bovendien heb ik in de zoeker ook nog eens een live histogram als ik dat wil. Indien ik onderbelicht, zie ik dat dus al in de zoeker nog vooraleer ik de foto maak. Maar ik kan de zoeker ook instellen dat ik een mooi helder zoekerbeeld krijg, wanneer ik me bijvoorbeeld wil focussen op de expressie van het model. Helemaal mooi wordt het wanneer je een functietoets toekent (ik gebruik hiervoor degene vooraan, naast de lens) om makkelijk te switchen tussen beide weergaves. Ik verlies dus niet langer foto's en tijd met het bepalen van mijn omgevingsbelichting. Maar er is meer: want nadat ik de foto met flitslicht gemaakt heb, zie ik die automatisch tot anderhalve seconde weergegeven in de elektronische zoeker. Ik moet dus niet 'chimpen' op mijn LCD-scherm of alles naar wens verlopen is.

3. Wil je meer controle over je achtergrondbelichting? Zet je onderwerp er dan verder van af.

Indien je model dicht bij een muur staat, zal het flitslicht dat haar raakt, ook de muur raken. Het zal dus moeilijk zijn om de muur en het model onafhankelijk van elkaar te belichten. Indien je die muur donkerder wilt, kan je een paar dingen doen. Ten eerste kan je een grid of rooster toevoegen aan je lichtbron. Dat zal de hoeveelheid strooilicht beperken. Maar wat als je geen rooster bij de hand hebt of je lichtomvormer geen roosters aanvaardt? In dat geval volstaat het om je model (en je flitser) gewoon verder van de muur te zetten. Aangezien licht snel kracht verliest, zal er minder flitslicht op de muur vallen en die dus donkerder worden.

Same camera and light settings, but in this image the model was much closer to the background...

Same camera and light settings, but in this image the model was much closer to the background...

... than in this image.

... than in this image.

Deze foto werd gemaakt in een witte studio. Het bestaande omgevingslicht werd volledig onderdrukt door een oordeelkundige keuze van ISO, lensopening en sluitertijd. Een foto gemaakt zonder flitslicht zou dus quasi volledig donker zijn. In beide gevallen stond de flitser in de softbox op dezelfde kracht. In de foto links stond het onderwerp op ongeveer 3 meter van de achtergrond, dus valt er nog steeds wat flitslicht dat op haar valt, ook op de muur. In de rechtse foto was de afstand tussen het model en de achtergrond dubbel zo groot terwijl de afstand tussen odel en flitser en de kracht van de flitser dezelfde bleef. Het gevolg is dat er minder licht op de achtergrond valt en die dus donkerder wordt.

Om die reden kan je als fotograaf maar beter voldoende ruimte hebben, zelfs al ben je niet van plan om mensen ten voeten uit te fotograferen. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer je kan spelen met de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond en dus hoe meer je beide apart kan belichten, zelfs met maar 1 flitser. 

4. Gebruik de zon als een gratis contourlicht

In een studio werk ik graag met minstens twee lichten: een hoofdlicht en een contourlicht, dat van langs achteren komt. Zo'n contourlicht geeft een mooie highlight op de achterkant van je ondewerp. Dit helpt om je onderwerp los te maken van die achtergrond en geeft een mooi driedimensionaal gevoel aan de foto.

Fujifilm GFX 50S | GF120mmF4 R LM OIS WR Macro @ 120 mm | 1/125 sec. @ f/5.6 | ISO 100

Fujifilm GFX 50S | GF120mmF4 R LM OIS WR Macro @ 120 mm | 1/125 sec. @ f/5.6 | ISO 100

In het beeld hierboven plaatste ik twee strip lights achter Rosalinde om haar leren jack los te maken van de achtergrond. Trouwens, één van de dingen die je in Light It Up (en de Nederlandse versie Flash!) vindt, is veel materiaal-advies. Zo houd ik bijvoorbeeld veel van de strip lights van Nicefoto omdat ze supersnel op te zetten en weer af te breken zijn.

Op locatie heb ik echter niet altijd twee lichten bij en zelfs als het zo is, heb ik niet altijd de tijd om beide op te zetten. In zo'n geval gebruik ik graag de 'moeder aller lichtbronnen', de zon, in mijn voordeel. Ik positioneer mijn onderwerp dan met de rug naar de zon. Zo vang ik twee vliegen in één klap: niet alleen moet mijn model geen gekke bekken trekken omdat de zon keihard in zijn of haar ogen schijnt, maar de zon zorgt ook voor een gratis contourlicht. Het komt er dan gewoon op aan om de flitser op de gewenste kracht in te stellen. 

FUJIFILM X-T1 | XF56mmF1.2 R @ 56 mm | 1/180 sec @ f/2.8 | ISO 200

FUJIFILM X-T1 | XF56mmF1.2 R @ 56 mm | 1/180 sec @ f/2.8 | ISO 200

In dit voorbeeld plaatste ik de motorrijder in tegenlicht. Het resultaat is een mooie highlight rondom hem, die hem mooi laat afsteken van de achtergrond. Ook de beperkte lensopening die ik koos, draagt daartoe bij.

Zo werd de foto van de motorrijder een paar jaar geleden belicht: een relatief goedkope maar sterke (in dit geval een Jinbei HD600) studioflitser op batterijen en een flitsparaplu van nog geen 25 euro. Nu gebruik ik op locatie de Godox AD600 en de S…

Zo werd de foto van de motorrijder een paar jaar geleden belicht: een relatief goedkope maar sterke (in dit geval een Jinbei HD600) studioflitser op batterijen en een flitsparaplu van nog geen 25 euro. Nu gebruik ik op locatie de Godox AD600 en de SMDV Alpha 110 Softbox.

5. Experimenteer met de plaatsing van de driekhoek licht - onderwerp - camera

Wanneer je begint met off-camera flash, zal je vaak je licht in een hoek van 45 graden ten opzichte van de camera plaatsen terwijl je onderwerp recht in de lens kijkt. Het is een goed vertrekpunt maar laat het daar vooral niet bij. Experimenteer met de hoek van het gezicht van je onderwerp ten opzichte van de camera en ook met de hoek van de lichtbron ten opzichte van de camera en het onderwerp... 

Een paar voorbeeldpagina's van het Light It Up! ebook (ook te vinden in de Nederlandse versie Flash!). De relatieve plaatsing van je licht, camera en onderwerp ten opzichte van elkaar bepalen in hele grote mate de sfeer van je foto.

Een paar voorbeeldpagina's van het Light It Up! ebook (ook te vinden in de Nederlandse versie Flash!). De relatieve plaatsing van je licht, camera en onderwerp ten opzichte van elkaar bepalen in hele grote mate de sfeer van je foto.

Een van mijn favoriete lichtopstellingen heet 'Short Lighting'. Dit belichtingspatroon bestaat er in dat je die kant van het gezicht verlicht die niet naar de camera gedraaid is. Dit resulteert in een meer driedimensioneel portret en werkt heel goed bij 'karakterkoppen', waarvan er nogal wat rondlopen langs de oevers van de Ganges in Varanasi! 

FUJIFILM X-Pro2 | XF16-55mmF2.8 R LM WR @ 45.5 mm | 1-250 sec @ f / 2.8 | ISO 200

FUJIFILM X-Pro2 | XF16-55mmF2.8 R LM WR @ 45.5 mm | 1-250 sec @ f / 2.8 | ISO 200

'Short lighting' met een gratis contourlicht van de felle Indische zon. Twee mooie lichten voor de prijs van één.

'Short lighting' met een gratis contourlicht van de felle Indische zon. Twee mooie lichten voor de prijs van één.

Laat mijn gebruik van een softbox je niet ertoe aanzetten te denken dat je een groot budget nodig hebt om een foto zoals deze te maken: ik had 90 procent van deze look kunnen bereiken met een paraplu van 25 euro. De reden dat ik normaal een softbox verkies is dat die me meer controle over mijn licht verschaft (zeker wanneer ik hem voorzie van een grid) en vooral in kleinere ruimtes.

Wil je je flitsfotografie-skills verbeteren?

Op 1 April 2018 komt de tweede, herziene en bijgewerkte versie uit van Light It Up! Techniques for Dramatic Off-Camera Flash. Indien je als eerste een reminder wil ontvangen van de release, schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief. Je zal zelfs een set van 10 gratis Lightroom presets ontvangen, on the house! 

Light It Up! is ook beschikbaar in het Nederlands als 'Flash! Flitsfotografie op locatie'. Het boek bestaat zowel in een gedrukte versie als een ebook versie

Op Photofacts Academy vind je ook een vier uur durende video-cursus die je alles leert over het werken met losse flitsers op locatie. Lid worden van Photofacts Academy kan hier.

De MoreThanWords Kerst- en Nieuwjaarscadeautips voor fotografen

Ben je nog op zoek naar een leuk fotografie-gerelateerd kerst-of nieuwjaarscadeau? Hieronder vind je een lijst met tien suggesties, van 29,95 € tot... 8.198 €. Kwestie van zelfs de meest veeleisende fotograaf tevreden te kunnen stellen :-)

1. Het meest praktische cadeau: Hoodman Hoodloupe

Het mag dan nu wel winter zijn, maar denk eens terug aan de zomer: heb je ook voor de zoveelste keer gevloekt toen je in volle zon het LCD scherm van je digitale spiegelreflex probeerde te inspecteren? De Hoodman Hoodloupe maakt komaf met dat probleem. Je plaatst deze loupe (beschikbaar in 3 en 3,2 inch formaat) over het LCD scherm van je camera zodat alle reflecties tegengehouden worden. Het resultaat is een super-contrastrijk beeld dat je perfect toelaat om je pas gemaakte foto te inspecteren en waar nodig bij te sturen. De Hoodloupe vergroot je beeld zelfs lichtjes en heeft een dioptrie-aanpassing voor brildragers. De Hoodloupe is één van die dingen waarvan je je afvraagt hoe je ooit zonder kon…

De Hoodman Hoodloupe schermt je LCD scherm af van de zon zodat je veel beter je pas gemaakte foto kan inspecteren op compositie en scherpte.

De Hoodman Hoodloupe schermt je LCD scherm af van de zon zodat je veel beter je pas gemaakte foto kan inspecteren op compositie en scherpte.

Hoodman Hoodloupe | Prijs: € 119

2. Het cadeau met de hoogste fun-factor: Instax Share SP-3

Met de bij Kerst en Nieuw horende familiefeestjes in het vooruitzicht, zullen er ongetwijfeld weer flink wat foto’s gemaakt worden. Meestal eindigen die echter in een verre uithoek van een harde schijf. Met de Instax Share SP-3 druk je je pas gemaakte foto’s onmiddellijk af. Indien je een Fujifilm systeemcamera met WIFI hebt, kan dat onmiddellijk via de camera zelf. Anders kan je werken met de gratis Instax Share App voor iOS en Android. De Share SP-3 drukt foto’s af in vierkant formaat. Want, zoals Huey Lewis al wist in 1986: it’s hip to be square.

De Instax Share SP-3 print vierkante foto's. Rechtstreeks aan te sluiten op Fujifilm camera's met WIFI maar ook bruikbaar via de gratis Instax Share smartphone app voor Android en iOS.

De Instax Share SP-3 print vierkante foto's. Rechtstreeks aan te sluiten op Fujifilm camera's met WIFI maar ook bruikbaar via de gratis Instax Share smartphone app voor Android en iOS.

Wil je er meteen een fototoestel bij, dan is de Instax Square SQ10 iets voor je: daar heb je printer en digitale camera in één! De Instax Share is alvast mijn geheime wapen op reis: sommige van mijn favoriete reisportretten heb ik aan deze kleine printer te danken!

De Instax Square SQ10 heeft niet alleen een printer maar ook een camera aan boord.

De Instax Square SQ10 heeft niet alleen een printer maar ook een camera aan boord.

Instax Share SP-3 | Prijs: € 199. Liever de zwarte versie? Die wat bij de redactie van dit artikel ook op voorraad bij Foto Coudenys.

3. Het cadeau waarbij je ook jezelf niet hoeft te vergeten: mijn Boek Flash! + gratis eBook

Onder de kerstboom horen natuurlijk ook boeken en misschien vind je zelfs een plaatsje voor mijn boek ‘Flash! Flitsfotografie op locatie’. Dit boek leert je op 200 bladzijden alles over het werken me reportage- en zwaardere studioflitsers op locatie.

Tot 31/12 krijg je bij aanschaf van het boek het eBook gratis. Dan kan je dat laatste voor jezelf houden terwijl je het eerste cadeau geeft!

03 FlashCover2D promo.png

Flash! Flitsfotografie op locatie | Prijs: € 32,95 - tot 31.12.2017 inclusief eBook-versie. (Kies Optie 2: gedrukte boek + PDF eBook PROMO bundel)

4. Het meest chauvinistische cadeau (voor de Vlamingen, althans): het Boek Fotogeniek Vlaanderen

Houdt degene waarvoor je een cadeautje moet kopen meer van landschapsfotografie? Koen De Langhe, één van Belgiës bekendste landschapsfotografen, heeft net een nieuw boek uit: Fotogeniek Vlaanderen. Het boek bevat niet alleen mooie landschapsfoto’s, maar geeft ook tekst en uitleg waar die plaatjes tot stand gekomen zijn zodat je zelf de streek kan verkennen en kan proberen om zelfs beter te doen dan Koen! Cadeautip-in-de-tip: mist is een geweldige sfeermaker in landschapsfoto's. Collega landschapsfotograaf Bart Heirweg ontwikkelde helemaal zelf een app die je via mail en SMS waarschuwt wanneer er mist te verwachten valt. Zo hoef je niet nodeloos vroeg uit de veren. Meer over Mistradar vind je hier.

Het boek fotogeniek Vlaanderen bevat tekst en uitleg bij 125 fotogenieke locaties in Vlaanderen.

Het boek fotogeniek Vlaanderen bevat tekst en uitleg bij 125 fotogenieke locaties in Vlaanderen.

Fotogeniek Vlaanderen | Prijs: € 29,95

5. Het meest flitsende cadeau: de Godox AD200

In deze donkere winterse tijden is het grootste cadeau dat je iemand kan geven misschien wel licht! Licht dat beschikbaar is waar en wanneer je wil: de AD200 is een off-camera flitser die de kracht van 2,5 reportageflitsers bundelt in een pakketje dat amper groter of zwaarder is dan één.

De Godox AD200 wordt geleverd met twee verwisselbare koppen: de ene is van het reportage-flitser type, de andere lijkt meer op de flitsbuis die je ook in studioflitsers aantreft. Die laatste is vooral interessant wanneer je het licht mooi in alle ri…

De Godox AD200 wordt geleverd met twee verwisselbare koppen: de ene is van het reportage-flitser type, de andere lijkt meer op de flitsbuis die je ook in studioflitsers aantreft. Die laatste is vooral interessant wanneer je het licht mooi in alle richtingen in een lichtomvormer wil verstrooien.

FUJIFILM GFX 50S | GF32-64mmF4 R LM WR @ 32 mm | 1-250 sec. bij f - 4,0 | ISO 500 | Godox AD200 in SMDV Softbox

FUJIFILM GFX 50S | GF32-64mmF4 R LM WR @ 32 mm | 1-250 sec. bij f - 4,0 | ISO 500 | Godox AD200 in SMDV Softbox

De meeste beelden die ik tijdens mijn recente workshop in India maakte, zijn met de AD200 gemaakt. De AD200 ondersteunt HSS en TTL en heeft een ingebouwde radio-ontvanger voor Nikon, Canon, Sony, Fujifilm en Olympus. Je hebt enkel nog de merkspecifieke Godox X1-T of XPro zender nodig en je hebt een extra lichtje voor in de kerstboom!

Wil je er meer over weten, bekijk dan even deze video.

De AD200 heeft een verwisselbare, oplaadbare lithium-ion batterij die tot 400 full power flitsen meegaat.

De AD200 heeft een verwisselbare, oplaadbare lithium-ion batterij die tot 400 full power flitsen meegaat.

Godox AD200 | Adviesverkoopprijs: € 399

6. Het meest leerrijke cadeau: Een abonnement op Photofacts Academy

Om goeie foto’s te maken heb je niet alleen materiaal nodig maar ook kennis. Daar kan Photofacts Academy (PFA) je bij helpen. PFA is het geesteskind van de Nederlandse fotografieblogger Elja Trum en mezelf. 4 jaar geleden zijn we gestart met een online Nederlandstalige Lightroom cursus. Ondertussen staan er meer dan 40 cursussen online (goed voor samen meer dan 100 uur Nederlandstalige video-training) en elke maand komt er een nieuwe bij. De topics variëren van portretfotografie over flits- en landschapsfotografie tot nabewerking met Lightroom, Photoshop en plug-ins.

06 PFA.png

Cadeaubon Photofacts Academy | 29 € (3 maand) - 59 € (zes maand) - 119 € (1 jaar)

7. Het cadeau dat zich gespreid over de tijd laat geven: een Abonnement op Shoot

Shoot is al jaren hét toonaangevende fotografietijdschrift in België. Met een mooie mix tussen technische artikels, how-to adviezen, materiaal-reviews en meer beschouwelijke teksten. Ondermeer Bart Heirweg, Koen De Langhe, Tom Museeuw, Bert Stephani en yours truly schrijven er artikels voor. Een abonnement kost 39 € en je krijgt er momenteel (opgelet, selecteer de correcte optie bij het bestellen) gratis een USB stick bij met het volledige archief van 2009 tot en met 2017!

ShootCover.jpg

Jaarabonnement Shoot | Prijs: € 39 

8. Het meest persoonlijke geschenk: een fine art foto-afdruk van een van je eigen foto’s

We fotograferen meer dan ooit tevoren maar tegelijkertijd wordt er minder dan ooit afgedrukt. En dat is jammer, want een foto komt nog altijd het beste tot zijn recht aan de muur. Wie geen printer heeft (zelf werk ik met een Epson op Haehnemuehle FineArt Baryta papier) of groter wil afdrukken dan wat zijn eigen printer aankan, moet beslist eens een kijkje nemen bij Whitewall. Op het recente Salon de la Photo in Parijs was ik alvast erg onder de indruk van de verschillende afwerkingsmogelijkheden en -kwaliteit. Vind je je eigen foto’s (nog) niet goed genoeg om cadeau te doen, dan kan je natuurlijk ook een print van een andere fotograaf cadeau doen. De Nederlandse straatfotograaf Willem Wernsen heeft momenteel een aanbieding waarbij je bij aankoop van zijn boek 'China' er gratis een gesigneerde A4 print van één van de foto's van het boek bij krijgt. Aan jou de keuze wat je voor jezelf houdt en wat je cadeau geeft :-)

Fine Art Print van je eigen foto's: www.whitewall.com
Hardcover fotoboek 'China' van Willem Wernsen inclusief gesigneerde A4 print | Vanaf € 47,50

9. Het meest gewrichtsvriendelijke cadeau: een tekentablet

Een steeds belangrijker wordend onderdeel van de digitale fotografie-workflow is de nabewerking. Wie vaak lokale correcties wil maken (stukken van je beeld lichter of donkerder maken, bijvoorbeeld), weet dat dat met een muis onbegonnen werk is.

Dit is het instapmodel van Wacom: de Intuos Photo.

Dit is het instapmodel van Wacom: de Intuos Photo.

Enter the Wacom tablet: met zo’n tekentablet kan je veel preciezer lokale correcties maken of dingen selecteren in Photoshop. Bovendien ligt een pen veel beter in de hand dan een muis, zodat een tablet ook ergonomischer is. Wacom heeft tekentabletten in alle prijscategorieën: van de instap Intuos XXX over de Intuos Pro Medium (die ik zelf gebruik) tot de Cintiq reeks, die scherm en tablet combineren.

De Intuos Pro lijn van Wacom heeft meer programmeerbare knoppen en een handige touch ring, waarmee je bv. snel kan in- of uitzoomen, of je penseel groter of kleiner kan maken. Zelf werk ik met de Intuos Pro Medium.

De Intuos Pro lijn van Wacom heeft meer programmeerbare knoppen en een handige touch ring, waarmee je bv. snel kan in- of uitzoomen, of je penseel groter of kleiner kan maken. Zelf werk ik met de Intuos Pro Medium.

Neusje van de Wacom-zalm is de Cintiq-lijn: daarbij teken je rechtstreeks op het drukgevoelige scherm. De Cintiq is er in 13, 16, 22 en 27 inch. Er bestaat ook een Cintiq met een ingebouwde Windows computer: de Mobilestudio Pro.

Neusje van de Wacom-zalm is de Cintiq-lijn: daarbij teken je rechtstreeks op het drukgevoelige scherm. De Cintiq is er in 13, 16, 22 en 27 inch. Er bestaat ook een Cintiq met een ingebouwde Windows computer: de Mobilestudio Pro.

Wacom tekentablet | Prijs: € 99 voor de Intuos Photo Small - € 349 voor de Intuos Pro Medium 

10. Het meest extravagante cadeau: een Fujifilm GFX!

Natuurlijk laat vriendschap of liefde zich niet in geld uitdrukken, maar heb je een significant other waarvoor je iets heel speciaals wil kopen (of zoek je gewoon een excuus om er jezelf eentje cadeau te doen), dan zit je bij de Fujifilm GFX50S aan het goede adres. Zelf fotografeer ik al een jaartje met dit toestel en het is mijn favoriete camera. Hij is natuurlijk helemaal in zijn element in een studio, maar is ook licht genoeg om als reportagecamera gebruikt te worden - in de video onderaan deze blogpost zie je mij in actie met de camera in Varanasi, India. De GFX heeft een resolutie van 50 megapixel en een gigantisch dynamisch bereik. Ideaal voor landschapsfotografen.

gfx.jpg

De GFX heeft een adviesverkoopprijs van 6.995 € inclusief BTW maar tot begin januari loopt er een actie waarbij je bij aankoop van een GFX en één lens maar liefst 1.300 € korting krijgt. Met het bedrag van die korting koop je alle andere cadeautjes van deze lijst - met nog geld terug :-) Ook op de individuele GF lenzen zijn er kortingen.

Het detail en dynamisch bereik van de Fujifilm GFX bestanden is gewoonweg verbluffend!

Het detail en dynamisch bereik van de Fujifilm GFX bestanden is gewoonweg verbluffend!

Fujifilm GFX | Prijs: 6.995 € inclusief BTW body only. Er is momenteel een cashback van € 1.300 bij aankoop van body met om het even welke GF lens. Mijn persoonlijke favoriet qua lenzen is de GF 32-64. Deze blogpost vertelt je er meer over.

In België vind je de GFX ondermeer bij Art & Craft, Foto Coudenys en Grobet. In Nederland ondermeer bij Cameraland.