Lenses

Fujifilm GFX100S

Vorige week vertelde ik je al dat mijn collega Fujifilm ambassadeurs Tom Museeuw en Pieter D’Hoop en ikzelf de nieuwe GFX100S een weekendje konden testen. We werden daarbij gevolgd door een cameraman die onze exploten vastlegde. Mijn filmpje kon je hier al zien. Hieronder zie je de video’s van Tom en Pieter en ik heb er voor het gemak het mijne nog eens bij gezet. Daaronder vind je ook de herhaling van de live stream die we op zondag 21 maart deden rond de GFX100S.

Wil je meer van ons werk zien? Volg ons dan op Instagram:

En hieronder vind je dus de herhaling van de GFX100S live stream van zondag 21 maart, waarin Jonathan Debeer van ISO800 ons interviewt over de camera, hoe we met Fujifilm aan de slag geraakt zijn, onze favoriete lenzen en meer.

110 x 110

This page in English?

De gloednieuwe Fujifilm GFX 100S lijkt in een recordtempo de categorie van ‘More Than Fullframe’-camera's populair te maken. Ten eerste dankzij zijn ongelooflijke prijs-kwaliteitsverhouding (USD / € 6.000 voor een 100 megapixel monster) maar ook omwille van zijn veel lichtere en compactere vormgeving in vergelijking met de originele GFX 100. Als ik mijn inbox mag geloven, lijken er alvast een hoop fotografen de weg naar dit camerasegment gevonden te hebben. Veel van mijn bloglezers hebben blijkbaar hun GFX 100S al besteld of zelfs al opgehaald. Sommige van hen vragen me ook welke lenzen ik zou aanraden voor de GFX 100S (of om het even welke GFX).

Persoonlijk maak ik ongeveer 80 tot 90 procent van mijn foto's met slechts twee lenzen. Ik heb een tijdje geleden al een blogpost (link hier) geplaatst over een van die twee favorieten, de GF 32-64 f/4, en naar mijn mening is dit absoluut een lens die je als GFX gebruiker moét hebben. De andere lens die volgens mij de vorige perfect aanvult, zeker als je van portretten houdt, is de GF 110 f/2. Deze lens is ongelooflijk scherp, snel en heeft een heel mooie achtergrondonscherpte. Om die reden heb ik besloten om een ​​kleine diavoorstelling te maken met 110 van mijn favoriete foto's die zijn gemaakt met de GF 110. Ik wens je veel kijkplezier.

Nog geld over? Binnenkort mag je je verwachten aan een review van de nieuwe Irix 45 mm f/1.4 manuele focus lens voor de GFX. Houd de blog en de nieuwsbrief in de gaten. In afwachting vind je hier alvast de unboxing video.

Nuttige hulpmiddelen:

  • Interesse om een reisfotografie workshop te volgen met mij of een workshop rond flitsfotografie? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte wanneer de workshops terug van start gaan. Bovendien krijg je nog tien gratis Lightroom presets op de koop toe!

  • De meeste foto’s die je in de video hierboven zag, werden gemaakt met flitslicht. Wil je ook dergelijke foto’s leren maken? Bekijk dan even mijn boek Flash! of mijn nieuwe, Nederlandstalige Masterclass ‘Flitsen op Locatie’. Deze unieke Masterclass is tijdelijk zelfs 50% afgeprijsd! Ik werk met Godox-flitsers en SMDV-softboxen en raad ze ten zeerste aan voor Fujifilm GFX-gebruikers.

  • Ik bewerk mijn afbeeldingen in Lightroom met behulp van presets en creatieve profielen die ik zelf heb gemaakt. Als je de look van mijn foto’s de moeite vindt, bekijk dan hieronder even mijn creatieve tools voor fotografen.

Mijn ervaring met het Fujifilm GFX systeem

Afgelopen vrijdagavond gaf ik voor Fujifilm België een webinar over mijn ervaringen met het Fujifilm GFX systeem. Sedert ik in 2016 voor het eerst een prototype van de GFX 50S in mijn handen kreeg, was ik helemaal verkocht. In dit webinar leg ik je uit wat mijn beweegredenen waren om over te schakelen naar digitaal middenformaat, doorprik ik enkele typische vooroordelen. Maar vooral toon ik heel veel foto’s die ik de laatste vier jaar met de GFX50S, GFX 50R en GFX100 gemaakt heb en geef ik je ook een paar voorbeelden van mijn typische bewerkingsstijl in Lightroom Classic en Photoshop.

Enkele nuttige links bij dit webinar:

  • Fujifilm GFX 50R

  • Fujifilm GFX 50S

  • Fujifilm GFX100

  • GF lens-overzicht

  • Mijn Black & White Creative Street Profiles die ik in het webinar gebruik vind je hier.

  • Mijn Creative Profiles Starter Pack dat ik in het webinar gebruik vind je hier.

  • Mijn Creative Profiles Pack, Vol. II dat ik in het webinar gebruik vind je hier.

  • Interesse om mee te gaan naar Ethiopië eind oktober 2020? Je vindt alle info hier.

  • De flitsers die ik gebruik in combinatie met mijn GFX en X-systeemcamera’s zijn van Godox. Alle info hier.

  • De softboxen die ik gebruik zijn van SMDV. Alle info hier.

  • GF Leasing Plan

 
Mijn nieuwe Creative Profiles Pack, Vol. II bevat 10 Color Grading Profiles voor Lightroom Classic, de nieuwe, cloud-based Lightroom en Photoshop CC Met de Amount (Hoeveelheid) schuifregelaar kan je elk effect in sterkte aanpassen van 0 naar 200%. H…

Mijn nieuwe Creative Profiles Pack, Vol. II bevat 10 Color Grading Profiles voor Lightroom Classic, de nieuwe, cloud-based Lightroom en Photoshop CC Met de Amount (Hoeveelheid) schuifregelaar kan je elk effect in sterkte aanpassen van 0 naar 200%. Hier verkrijgbaar voor €19.95.

 

De Steampunk Sessies, deel 2

Deel 1 nog niet gelezen? Dat vind je hier.

Wanneer ik een vrije shoot doe, zoals de steampunk sessie van vorige week, dan begin ik meestal met een paar ‘safe shots’: foto’s waarvan ik weet dat ik het kan. De resultaten daarvan zag je in de vorige blogpost. Het voordeel daarvan is dubbel: ten eerste weet je nooit hoe lang je op zo’n urbex locatie zal kunnen blijven, dus het is handig om zo snel mogelijk iets bruikbaars op je geheugenkaartje te hebben staan. Ten tweede is het goed voor je eigen moraal - en dat van je model - om vrij snel iets te hebben waarvan je denkt ‘we zijn deze ochtend toch niet voor niets zo vroeg opgestaan’ of ‘we hebben hier toch niet voor niets een dagje vrij voor genomen’. Zo’n boost in zelfvertrouwen kan ook handig zijn voor de volgende fase, waar je een beetje meer kan experimenteren. Eén van de dingen waar ik wat meer mee wil aan de slag gaan, is ‘foreground interest’: iets interessants op je voorgrond hebben. En dat dat niet noodzakelijk scherp hoeft te zijn, bewijst de volgende foto.

Double Take

Het idee om The Major tegen de muur te fotograferen, kwam van David. Ik gebruikte drie verschillende flitsers: een strip light met blauw filter camera-rechts, een tweede flitser in een reflector met een grid camera-links en een derde flitser in een reflector met een rood filter, gericht op het pistool. Tijdens de shoot kwam David eventjes te dicht bij mijn camera, waardoor hij - helemaal onscherp omdat ik natuurlijk veel verder scherpgesteld had - bijna de helft van mijn beeld vulde. Toen ging er een lampje branden: wat als ik The Major ook onscherp op de voorgrond van de foto zou plaatsen? Dus maakte ik twee foto’s, op statief, eentje met The Major scherp in beeld tegen de muur en een tweede met hem onscherp, vlak bij mijn lens. Om consistentie te bewaren gebruikte ik dezelfde, van een blauwe gel voorziene strip light voor dit tweede shot. Het resultaat is een foto met meer diepte, meer verhaal, waarbij je al eens nauwer moet kijken eer je ziet wat er gaande is.

Fujifilm GFX 50S | GF110mmF2 R LM WR @ 110 mm | 1/60 sec. @ f/5.6 | ISO 100 | 3 Godox AD600B flitsers

In deze behind-the-scenes-foto zie je de lichtopstelling. © Frank Verheyen. Thanks Frank!

In deze behind-the-scenes-foto zie je de lichtopstelling. © Frank Verheyen. Thanks Frank!

 
Dit gedrukte Nederlandstalige boek (ook beschikbaar als ebook) leert je alles wat je moet weten om dramatische flitsportretten zoals deze te maken. Meer info over Flash!

Dit gedrukte Nederlandstalige boek (ook beschikbaar als ebook) leert je alles wat je moet weten om dramatische flitsportretten zoals deze te maken. Meer info over Flash!

 

Natuurlijk kader

Het ‘natuurlijke kader’ of ‘frame within a frame’ is een bekende techniek om diepte te geven aan je foto’s: je gebruikt gewoon iets in de omgeving om je onderwerp te kaderen. Het is een techniek waarvan ik vind dat ik hem zelf te weinig gebruik en daarom wilde ik er tijdens deze shoot extra aandacht aan besteden. De imposante gietijzeren steunpilaren waren het perfecte frame. Omdat ik geen telezoom meehad, maar enkel een vaste brandpunt, was het wel eventjes zoeken naar de geschikte compositie die The Major zo groot mogelijk in beeld bracht zonder dat de kruisboog niet meer zichtbaar werd. Note to self: volgende keer een paar ‘apple boxes’ meebrengen zodat ik mijn onderwerp wat hoger kan zetten. Ook in deze foto gebruikte ik drie flitsers: twee op het model en één, komende van rechts en voorzien van een blauw filter, op de paal zelf. Dat blauwe filter moest het koele van het metaal nog extra accentueren.

In de uiteindelijke nabewerking koos ik voor een meer gedesatureerde, grungy look. Het gros daarvan bereikte ik met één klik op een van de profielen uit mijn Creative Profiles Starter Pack.

Fujifilm GFX 50S | GF110mmF2 R LM WR @ 110 mm | 1/30 sec @ f/2 | ISO 100 | 3 Godox AD600 flitsers

Ik werkte hier met drie Godox AD600B flitsers van 600 Ws maar aangezien ik voor dit shot hooguit 1/16 kracht gebruikte, kon ik dit ook perfect met reportageflitsers gedaan hebben op ongeveer halve kracht. Alleen weet je nooit op voorhand hoeveel licht je zal nodig hebben, dus heb ik liever te veel power mee dan te weinig. En… zeker in de manuele versie kost een Godox AD600BM amper meer dan de meeste merkeigen reportageflitsers.


Dat is het voor deze tweede aflevering. Indien je in België of Nederland woont en je The Major zelf graag eens wilt fotograferen, dan is de volgende Epic Steampunk Workshop, die doorgaat op vrijdag 8 maart 2019 iets voor jou. Inschrijven kan vanaf donderdag 31 januari, 20 u. Hieronder vind je een 90 seconden impressie van deze workshop.

Vergeet ook niet dat je nog tot eind januari hebt om 25% te besparen op mijn gloednieuwe Engelstalige ‘Learn Lightroom Classic CC in 2.5 hours’ video cursus. Meer info hier.

Wil je beter leren werken met Lightroom?

Ontdek mijn nieuwe cursus ‘Learn Lightroom Classic in 2.5 hours’.